In recent years many innovative schools have begun a shift toward the use of educational technology. Even though your institution may be ready to make a similar transition, it’s not always clear where to start. Without a clear vision and wise counsel, such a shift can be time-consuming as well as costly.

In this guide you’ll find a simple, 5-step approach to deploying a digital education solution – from defining your preliminary goals to fully implementing your online education platform.

Define your goals

Discover what web-enabled education means for you.

Devamını okuyun

Invest in access

Get proper internet connectivity, and learn how to scale and optimize it.

Devamını okuyun

Build your team

Find the right people to make it happen.

Devamını okuyun

Offer web tools

Customize and deploy education tools for students, staff, and teachers.

Devamını okuyun

Manage change

Develop skills, spread the word, and monitor progress for continued improvements.

Devamını okuyun

Define your goals

Okulunuzun çevrimiçi eğitim ile neleri başarmayı umduğunu kavramaya çalışın

Teknolojiyi kullanarak başarılı bir değişime öncülük etmiş eğitimciler genellikle şu mantrayı tekrarlar: "işe eğitimle başlayın." Hedeflerinizi net bir şekilde belirledikten sonra, okulunuz başarıyı artırma ihtimali yüksek olan teknoloji çözümlerini seçebilir. Örneğin, temel hedefiniz sınavlarda notları ve puanları mı yükseltmek? Veya öğrencinin okul içinde ve dışında eğitime katılım oranını mı artırmak? Size rol modeli olabilecek diğer eğitim kurumlarını ziyaret edin. Onlarla biraz zaman geçirip hedeflerini ve bu hedeflere nasıl ulaştıklarını anlamaya çalışın.

BT gereksinimlerinizi belirleyin ve açık teknoloji üzerinde düşünün

Eğitim hedeflerinizi belirledikten sonra gerekli süreçleri ve teknoloji gereksinimlerini saptayın. BT gereksinimlerinizi belirlerken açık teknolojinin hedeflerinize uygun olup olmadığını düşünün. Web'e sürekli ve güvenilir erişim eğitim ve öğretimi daha erişilebilir ve ortak çalışmaya yönelik hale getirebilir. Açık, web tabanlı bir eğitim platformu geleneksel kapalı platformlardan farklıdır, çünkü:

  • Open
    Educational resources can easily be published, curated and shared by educators worldwide. This means access to the best content for everyone, on multiple devices.
  • Cost-effective
    High-quality resources are available globally and at the lowest costs.
  • Collaborative
    Your students, teachers, parents – and even “digital pen pals” – will be engaged by and enjoy new opportunities to learn from each other.

Paydaşlarınızla teknik gereksinimler ve muhtemel çözüm teklifleri konusunda fikir birliğine varın

Kurumunuzda eğitimi teknolojiyle geliştirme kararını resmi veya gayrı resmi olarak kimlerin etkilediğini belirlemek önemlidir. Vizyonu ve teklifleri tartışmak için kurumunuzun müdürüyle ve ayrıca BT yöneticisi ve idarecilerle bir toplantı yapmanız gerekebilir. Programa bağlılığı güçlendirmek için gerektikçe takip toplantıları planlayın. Yaptığınız toplantılarda paydaşların Google for Education'ın bulut tabanlı çözümünü anlamasına yardımcı olmak için tasarlanmış şu kaynakları dağıtmanız yararlı olabilir:

  • Briefing sheet
    The sheet offers a printable overview of getting education online.
  • Case studies
    Highlight the impact Google for Education has made for schools in your region.

Okulunuzun mevcut yeteneklerini ve sistemlerini belirleyin

Çevrimiçi eğitime hazırlık açısından okulunuzun mevcut kapasitesi nedir? İşe devam etmeden önce aşağıdaki konularda net bilgilere sahip olmalısınız:

  • Technical readiness
    The school engagement due diligence form is a questionnaire that will help you assess the current status of your school’s Internet access. This document captures the decision-making process, information about all of your users, the status of your existing infrastructure, and your future plans for infrastructure augmentation.
  • Staff readiness
    Are your teachers excited about improving learning with technology and access? This Hopes and Fears activity from Richland Two School District is a good model for a survey you could send to your staff to gauge how they are feeling, and whether they foresee any challenges with the deployment of a technology solution.

Nasıl bir çalışma yapılması gerektiğini iyi kavrayın

Bir çevrimiçi eğitim çözümüne geçmeye hazır olduğunuzu söylemek bir şey, bu geçişi gerçekleştirmek ise başka bir şeydir. Aşağıda bu işi başarıyla yapmanızı sağlayacak zengin yardımcı kaynaklar ve kısayollar bulabilirsiniz:

  • Project plan samples
    These templates will help you define, plan, and manage your digital transformation, from start to finish.

Invest in access

The most exciting, leading-edge technologies will falter if your school lacks sufficient power under the hood. Is your institution ready to support a 21st-century teaching and learning environment?


This section provides guidance on building a campus-wide Internet infrastructure that will support cloud-based services and other applications. For more details, refer to the Google for Education – access infrastructure guide; here you can learn about the elements of access that need to be considered, the standards required to create a functional network, and simple steps to follow when deploying your new infrastructure.

Altyapı gereksinimlerinizi öğrenin

To assess your needs, it’s helpful to first complete the school engagement due diligence form As you’re doing so, carefully consider:

  • Ülkenizde kullanabileceğiniz mevcut NREN'lere göz atın.
  • İhtiyaçlarınıza uygun en iyi teknolojileri ve ekipmanı seçmek için iş ortaklarınızla danışın.

Daha iyi bir web deneyimi için İnternet bağlantınızı güçlendirin

Kampüs ağı yönetiminin iyileştirilmesi tüm kullanıcılarınız için daha iyi bir deneyim oluşturabilir. Bir erişim iş ortağı aşağıdaki yollarla altyapınızı optimize etmenize yardımcı olacaktır:

  • Bandwidth management
    Depending on your needs and network capacity, you can set caps and rules to allocate the best levels for students and teachers (e.g., to allow for email capability, video streaming, or live classroom collaboration).

    To determine the minimum bandwidth needed, refer to the Education – access infrastructure guide
  • Network access and control
    As much as possible, endeavor to balance a strong method of authentication setting that protects the network with a convenient, user-friendly interface to get online.

    Review (and remove) any potential restrictions to the physical access of your computer labs, thereby ensuring that your school can offer an optimal experience to students and teachers alike.
  • Network monitoring
    Freeware tools, such as Cacti and SmokePing MRTG, can be used for network visibility, and to notify your IT admins if problems arise with any networking equipment. This will ensure a quality experience for all users. Implement LAN and WiFi solutions to promote online learning anytime, anywhere

Çevrimiçi eğitimi her zaman ve her yerde mümkün kılmak için LAN ve Kablosuz ağ çözümleri uygulayın

Okulunuza kablolu LAN'ın mı, yoksa Kablosuz ağ bağlantısının mı daha uygun olduğunu belirlemek ve İnternet bant genişliği gereksinimlerini değerlendirmek için Google for Education – erişim altyapısı kılavuzunu kullanın. Sonra da proxy ve önbellek sunucuları gibi doğru ağ yönetimi yazılımları ve altyapısıyla bant genişliği yatırımınızı yönetin.

Build your team

Eğitimi çevrimiçi hale getirmek okulunuzda bu işe ayrılmış bir ekibin bulunmasını gerektirecektir. En iyi adaylar kimler, bu işe gereken enerjiyi ve uzmanlığı en iyi kimler sağlar? Kampüsünüzün "rüya ekibini" belirlemek için aşağıdaki pratik yolları kullanabilirsiniz.

Create an internal support team

Bu grup sürece kılavuzluk edecek ve dağıtımın ardından çözümün sürekli başarılı olmasını sağlamak için gerekenleri yapacaktır.

  • The decision maker
    The decision maker provides high-level support, guidance, and sign-off on key decisions and major purchases for your school. This is typically your IT director, your school’s president, or the leader of a sponsoring institution.
  • The budget holder
    The budget holder is an internal or external financial sponsor of the project.
  • Yöneticiler
    Administrators are typically members of your school’s ICT department, and are responsible for managing your solution once it’s been deployed.
  • Advocates
    Advocates will mostly be your teachers and staff, but may include some students. They will own the process of helping new users adopt the solution, and integrate it into their daily activities. Advocates also will be responsible for conducting user training.

Bir dağıtım ekibi oluşturun:

The deployment team provides technical expertise, and will drive the implementation of your solution. Many schools have successfully recruited a mix of internal staff and external partners to assist with everything from conducting the initial evaluation to setting up and managing the transition.

At a number of schools, the following deployment team structure has proved successful:

  • Project Manager
    Project Manager manages the stakeholders and oversees the project from start to finish.
  • Change Manager
    Change Manager drives adoption within the organization.
  • Access Partners
    Access Partners install or upgrade infrastructure to provide Internet access for schools, and help manage their bandwidth and WiFi efficiently. They also provide LAN and WiFi expertise to help clients get the most from their wireless networks. Access partners may include ISPs when schools need a “last-mile” bandwidth setup.
  • Tools Partners
    Tools Partners help schools with the deployment of web tools. Apps deployment specialists – typically experienced IT service companies – assist with the initial diagnostic evaluation, manage the setup of Apps and the transition process, and then provide ongoing support.
  • Skills Partners
    Skills Partners provide training in online skills and Google for Education tools. Additionally, they develop a customized professional development plan to meet your school’s needs.

Doğru kurum dışı iş ortaklarının belirlenmesi de aynı derecede önemlidir (ve genellikle daha zordur). Doğru becerilere sahip ve okulunuzun menfaatlerini en iyi şekilde gözetecek kişilerle işbirliği yapılmasını sağlamak için şunları yapmalısınız:

  • Understand the skills and qualifications you need for your deployment team
    Guide to onboarding partners – Here you’ll find helpful tips on how to bring Google for Education partners onboard.
  • Carefully assess the capabilities of potential candidates
    Partner criteria assessment form template – You can use this sample form to determine if your prospective partner has the capabilities needed to provide your solution.
  • Sign off on the specific services the partner will provide
    Sample SOW for G Suite deployment services – This sample Statement of Work clearly defines the scope of work, and what your expectations are for your partners.

Offer web tools

Today’s students are increasingly showing a preference for an always-on, always connected environment for work and play. Ideally, your delivery of educational content should reflect that growing preference, with an engaging, digital curriculum.

Your new web tools should be directly relevant to each user’s needs, and practical (as well as hassle-free) for them to employ. The tools should also align with the school’s core processes and existing systems. By working with teachers and staff, including the ICT director, you can address some of your school’s challenges – including the need to perform time-consuming administrative tasks, and grade tests and papers by hand – and show how they can be overcome with automated, efficient web tools.

In many countries, a wide range of local content and resources are already available to universities and schools. By leveraging these web-enabled instructional tools, you can reduce IT costs, help overcome physical barriers to education, and better engage all of your students.

Web tabanlı eğitimin potansiyelini ortaya çıkarın

Dağıtım sırasında dikkat edilmesi gereken bazı noktalar:

  • Deploy web tools in phases
    You don’t have to dive into the deep end immediately; it’s easiest (and wisest) to plan your digital deployment in smaller, more manageable steps. For more information, refer to the technical transition guide
  • Set up a portal for distributing accounts/password
    The distribution of accounts/passwords should be automated and seamless. Many schools create a portal where users can quickly and easily sign up for an Apps account and receive a temporary password.
  • Develop an automated password reset policy
    Users – especially overworked, stressed-out students – can (and do) forget their passwords. The simplest solution is to have all users provide a password recovery email and phone number during the initial activation of their account, so that password reset requests need not be directed to a helpdesk. You can further reduce your helpdesk’s workload by routing the password retrieval process through the portal set up to distribute accounts and passwords (described above).

More and more schools are enabling web-based learning through G Suite. Here are a few case studies highlighting the challenges several schools have faced recently, as well as some of the benefits they have enjoyed:

  • In Bangkok, Thailand, Mattayomwatnairong Schools adopted G Suite for Education to enable web-based learning for their K-12 students. As a result, students were able to continue their education with fewer disruptions, even when schools were closed during such crisis situations as floods or protests. Watch video
  • The Municipality of Vicente López (MVL) is a school district in Buenos Aires, Argentina that provides educational instruction to more than 3,600 students. Prior to adopting a web-based solution, access to content was restricted to on-site computer labs. But now with G Suite, students and teachers can access content anywhere, on any device, enabling them to become active content consumers (and producers). The improved quality of instructional content – combined with more channels for collaboration – engages students, facilitates self-directed study, and makes students more receptive to feedback from their teachers and classmates. Watch video
  • At India’s Birla Institute of Technology and Science (BITS) in Pilani, administrators observed several immediate benefits following the university-wide deployment of G Suite. Their old server had limited storage capacity, which frequently caused emails to bounce back and made communication difficult. But post-deployment of Apps, the university’s enhanced storage capabilities enabled increased academic collaboration while delivering savings in both capital and operational expenditures. University users – especially off-campus students – have benefited from using Apps to facilitate collaboration, particularly the tools that allow them to share video files, record lectures, and present slides. Read case study (PDF)
  • Petra Christian University in Indonesia reduced time and money spent on valuable IT resources with a stable communication platform: G Suite. Their legacy server-based systems had been costly, insecure, and unstable. With every power outage, the on-premise mail servers crashed and required excessive maintenance. Now these resources are deployed by developing internal apps that will continue to improve education at Petra. Read case study (PDF)

For more information on deploying G Suite for Education, refer to the G Suite for Education deployment guide – a step-by-step outline for completing the technical aspects of your deployment. This guide also includes relevant help-center articles and videos.

Çözümünüzü entegre edin

It’s not enough to simply deploy web-based tools. You must make sure they are relevant by integrating them with your school’s day-to-day activities, as well as your third-party software and existing legacy systems. Use Section B of the school engagement due diligence form to help identify core processes to integrate. We recommend connecting G Suite to a Single Sign-On server, so that users can access all internal tools with a single username and password. Many schools also integrate G Suite with learning platforms such as Moodle and Blackbird. For more details, refer to G Suite integration with third-party systems.

These universities have successfully integrated G Suite for Education into their existing educational systems and processes:

  • Université Cadi Ayyad, Morocco, deployed G Suite accounts as their main authentication platform. Students and staff use their Google accounts to access the Internet over the university WiFi. They also use their accounts to access the university intranet, which was built using Google sites and G Suite scripts. Now students can easily access course material, request transcripts, receive their grades, and log onto the university’s eLearning platform.
  • Kenya'daki Jomo Kenyatta University of Agriculture and Technology (JKUAT) ders programlarını, kurs materyallerini, eğiticileri ve araştırmaları yayınlamak için Posta, Takvim ve Drive'ı kullanarak üniversite hizmetlerinde bir dönüşüm yarattı. Ayrıca, kullanıcı isteklerini ve yetkilendirmelerini de Google Formlar ile yönettiler. Örnek olayı okuyun (PDF)
  • Nijerya'daki Ladoke Akintola University of Technology bordro, kurs kaydı ve test sonuçlarının teslim edilmesi de dahil tüm yönetim görevlerini Google Apps'la bütünleştirdi. Üniversite ayrıca tüm işlemlerin, etkinliklerin ve çıktıların artık tamamen dijital hale geldiği bir "kağıtsız yönetim" modeline geçti. Google Apps entegrasyonuyla artık çevrimiçi öğrenim de mümkün hale geldi. Örnek olayı okuyun (PDF)

Our process integration with G Suite for Education document outlines other ways in which Apps have been used successfully. For custom integration of your solution with our APIs, please visit the G Suite API website.

Manage change

Becerileri geliştirme

BT ekibi oluşturmanızın tek amacı içeriğin web'e taşınmasını sağlamak değildir. Bu geçişin mümkün olabilmesi için okulun tüm paydaşlarının dijital araçları rahat kullanabilmesi ve bu araçlara aşina olması gerekir.

  • Yöneticiler
    Administrators should be actively involved in the initial setup of the web tools, so they’ll have the ability to troubleshoot any problems that may arise. Once the solution has been deployed, this group should receive training on provisioning and managing accounts. Visit the G Suite Support Site for more details.
  • Users/trainers
    Users/Trainers will build excitement by demonstrating how the products can be used (and the advantages of doing so). As dedicated trainers, they will drive the adoption of the new solution. Check out the Google for Education Learning Center for training resources.
  • All other constituents
    All Other Constituents can be ready to offer training on basic web skills as needed with Google Web Academy, a program that provides educational resources and certifications to students and professionals.

Yüz yüze eğitim verecek sertifikalı bir eğitmen bulmak için Eğitim Eğitmeni Dizini sitesini ziyaret edin. Nasıl Google Eğitmeni ve Eğitim Eğitmeni olunacağını öğrenmek için Öğrenim Merkezi'ni ziyaret edin.

Herkesle paylaşın

Success breeds success – and your school’s will continue to inspire your faculty and staff, as well as other teams at other schools. Don’t be shy about sharing what worked (and what didn’t).

Here’s how innovative schools have promoted their move to a cloud-based education:

  • Hosting a rollout event
    Many schools that launched G Suite for Education have hosted a “Go Google” event. Designed to encourage student sign-ups and continued use, the itinerary consists of discussions highlighting why the school decided to go Google, and the benefits the school expects to see post-transition.

    To get you started, here’s a sample schedule of an event.
  • Değişikliği basın bültenleri ve e-posta dizileri gibi çeşitli okul iletişim kanalları üzerinden tanıtma.

Google'ı kampüsünüzde ve topluluk genelinde tanıtmanıza yardımcı olacak logolar ve iletişim şablonları için değişiklik yönetimi kılavuzumuza bakın.

Çözümü yönetin

Tebrikler! Çevrimiçi eğitim ortamına geçişi başarıyla başlattınız, bu öyle kolay bir iş değil. Ama önünüzde önemli bir zorluk daha var: çizdiğiniz yolun diğerleri için de net ve erişilebilir olmasını sağlamak. Dinamik eğitim ve öğretimi şu şekilde sürdürmeye devam edebilirsiniz:

  • Hem yakaladığınız ivmeyi korumak, hem de avantajları en üst düzeye çıkarmak için web tabanlı araçları okulunuzdaki sistemlere entegre etmenin yeni yollarını tanımlayarak:
    • KPI'ları okulunuzun kendi gereksinimlerine ve hedeflerine uygun hale getirin
    • Kullanımı sürekli olarak izleyin
    • BT ekibiniz, personel, öğretim üyeleri ve öğrenciler için sürekli eğitimler düzenleyin
    • Kullanıcıların çevrimiçi yerel içeriği bulabilmesini ve takip edebilmesini sağlayın
  • Eşdüzeyler arası öğrenme ve beceri paylaşımı için kullanıcı toplulukları ve forumlar oluşturarak:
    • Web tabanlı eğitimin avantajlarının anlaşılması ve bazı temel becerilerin edinilmesi için çevredeki okullarla, velilerle ve diğer kişilerle çevrimdışı topluluk etkinlikleri düzenleyin
    • Paylaşım ve tartışmalar için çevrimiçi forumlar oluşturun
    • Web aracı kullanımının artması ve Google for Education topluluğunun büyümesi için topluluk kanallarını ve kaynaklarını tanımlayın. Google for Education'la ilgili topluluk programları hakkında daha fazla bilgi için bkz. edu.google.com/resources/programs/
  • Uzun vadeli başarıyı mümkün kılmak için performansı izleyerek:
    • Kullanım sıklığını arttırmak için etkin kullanıcılarınızın yüzdesini belirleyin.
    • For G Suite, look at the total number of Apps licenses vs. the number of 30-day active Apps licenses. An analysis is available on the “user behavior reports” of the admin console dashboard.
    • Çevrimiçi araçlarınızın sınav sonuçları ve toplam akademik başarı üzerindeki etkisini dikkatle değerlendirin. Ve bu bilgileri de herkesle paylaşın!

Genel Bakış

In recent years many innovative schools have begun a shift toward the use of educational technology. Even though your institution may be ready to make a similar transition, it’s not always clear where to start. Without a clear vision and wise counsel, such a shift can be time-consuming as well as costly.

In this guide you’ll find a simple, 5-step approach to deploying a digital education solution – from defining your preliminary goals to fully implementing your online education platform.

Define your goals

Discover what web-enabled education means for you.

Devamını okuyun

Invest in access

Get proper internet connectivity, and learn how to scale and optimize it.

Devamını okuyun

Build your team

Find the right people to make it happen.

Devamını okuyun

Offer web tools

Customize and deploy education tools for students, staff, and teachers.

Devamını okuyun

Manage change

Develop skills, spread the word, and monitor progress for continued improvements.

Devamını okuyun

Define your goals

Define your goals

Okulunuzun çevrimiçi eğitim ile neleri başarmayı umduğunu kavramaya çalışın

Teknolojiyi kullanarak başarılı bir değişime öncülük etmiş eğitimciler genellikle şu mantrayı tekrarlar: "işe eğitimle başlayın." Hedeflerinizi net bir şekilde belirledikten sonra, okulunuz başarıyı artırma ihtimali yüksek olan teknoloji çözümlerini seçebilir. Örneğin, temel hedefiniz sınavlarda notları ve puanları mı yükseltmek? Veya öğrencinin okul içinde ve dışında eğitime katılım oranını mı artırmak? Size rol modeli olabilecek diğer eğitim kurumlarını ziyaret edin. Onlarla biraz zaman geçirip hedeflerini ve bu hedeflere nasıl ulaştıklarını anlamaya çalışın.

BT gereksinimlerinizi belirleyin ve açık teknoloji üzerinde düşünün

Eğitim hedeflerinizi belirledikten sonra gerekli süreçleri ve teknoloji gereksinimlerini saptayın. BT gereksinimlerinizi belirlerken açık teknolojinin hedeflerinize uygun olup olmadığını düşünün. Web'e sürekli ve güvenilir erişim eğitim ve öğretimi daha erişilebilir ve ortak çalışmaya yönelik hale getirebilir. Açık, web tabanlı bir eğitim platformu geleneksel kapalı platformlardan farklıdır, çünkü:

  • Open
    Educational resources can easily be published, curated and shared by educators worldwide. This means access to the best content for everyone, on multiple devices.
  • Cost-effective
    High-quality resources are available globally and at the lowest costs.
  • Collaborative
    Your students, teachers, parents – and even “digital pen pals” – will be engaged by and enjoy new opportunities to learn from each other.

Paydaşlarınızla teknik gereksinimler ve muhtemel çözüm teklifleri konusunda fikir birliğine varın

Kurumunuzda eğitimi teknolojiyle geliştirme kararını resmi veya gayrı resmi olarak kimlerin etkilediğini belirlemek önemlidir. Vizyonu ve teklifleri tartışmak için kurumunuzun müdürüyle ve ayrıca BT yöneticisi ve idarecilerle bir toplantı yapmanız gerekebilir. Programa bağlılığı güçlendirmek için gerektikçe takip toplantıları planlayın. Yaptığınız toplantılarda paydaşların Google for Education'ın bulut tabanlı çözümünü anlamasına yardımcı olmak için tasarlanmış şu kaynakları dağıtmanız yararlı olabilir:

  • Briefing sheet
    The sheet offers a printable overview of getting education online.
  • Case studies
    Highlight the impact Google for Education has made for schools in your region.

Okulunuzun mevcut yeteneklerini ve sistemlerini belirleyin

Çevrimiçi eğitime hazırlık açısından okulunuzun mevcut kapasitesi nedir? İşe devam etmeden önce aşağıdaki konularda net bilgilere sahip olmalısınız:

  • Technical readiness
    The school engagement due diligence form is a questionnaire that will help you assess the current status of your school’s Internet access. This document captures the decision-making process, information about all of your users, the status of your existing infrastructure, and your future plans for infrastructure augmentation.
  • Staff readiness
    Are your teachers excited about improving learning with technology and access? This Hopes and Fears activity from Richland Two School District is a good model for a survey you could send to your staff to gauge how they are feeling, and whether they foresee any challenges with the deployment of a technology solution.

Nasıl bir çalışma yapılması gerektiğini iyi kavrayın

Bir çevrimiçi eğitim çözümüne geçmeye hazır olduğunuzu söylemek bir şey, bu geçişi gerçekleştirmek ise başka bir şeydir. Aşağıda bu işi başarıyla yapmanızı sağlayacak zengin yardımcı kaynaklar ve kısayollar bulabilirsiniz:

  • Project plan samples
    These templates will help you define, plan, and manage your digital transformation, from start to finish.

Invest in access

Invest in access

The most exciting, leading-edge technologies will falter if your school lacks sufficient power under the hood. Is your institution ready to support a 21st-century teaching and learning environment?


This section provides guidance on building a campus-wide Internet infrastructure that will support cloud-based services and other applications. For more details, refer to the Google for Education – access infrastructure guide; here you can learn about the elements of access that need to be considered, the standards required to create a functional network, and simple steps to follow when deploying your new infrastructure.

Altyapı gereksinimlerinizi öğrenin

To assess your needs, it’s helpful to first complete the school engagement due diligence form As you’re doing so, carefully consider:

  • Ülkenizde kullanabileceğiniz mevcut NREN'lere göz atın.
  • İhtiyaçlarınıza uygun en iyi teknolojileri ve ekipmanı seçmek için iş ortaklarınızla danışın.

Daha iyi bir web deneyimi için İnternet bağlantınızı güçlendirin

Kampüs ağı yönetiminin iyileştirilmesi tüm kullanıcılarınız için daha iyi bir deneyim oluşturabilir. Bir erişim iş ortağı aşağıdaki yollarla altyapınızı optimize etmenize yardımcı olacaktır:

  • Bandwidth management
    Depending on your needs and network capacity, you can set caps and rules to allocate the best levels for students and teachers (e.g., to allow for email capability, video streaming, or live classroom collaboration).

    To determine the minimum bandwidth needed, refer to the Education – access infrastructure guide
  • Network access and control
    As much as possible, endeavor to balance a strong method of authentication setting that protects the network with a convenient, user-friendly interface to get online.

    Review (and remove) any potential restrictions to the physical access of your computer labs, thereby ensuring that your school can offer an optimal experience to students and teachers alike.
  • Network monitoring
    Freeware tools, such as Cacti and SmokePing MRTG, can be used for network visibility, and to notify your IT admins if problems arise with any networking equipment. This will ensure a quality experience for all users. Implement LAN and WiFi solutions to promote online learning anytime, anywhere

Çevrimiçi eğitimi her zaman ve her yerde mümkün kılmak için LAN ve Kablosuz ağ çözümleri uygulayın

Okulunuza kablolu LAN'ın mı, yoksa Kablosuz ağ bağlantısının mı daha uygun olduğunu belirlemek ve İnternet bant genişliği gereksinimlerini değerlendirmek için Google for Education – erişim altyapısı kılavuzunu kullanın. Sonra da proxy ve önbellek sunucuları gibi doğru ağ yönetimi yazılımları ve altyapısıyla bant genişliği yatırımınızı yönetin.

Build your team

Build your team

Eğitimi çevrimiçi hale getirmek okulunuzda bu işe ayrılmış bir ekibin bulunmasını gerektirecektir. En iyi adaylar kimler, bu işe gereken enerjiyi ve uzmanlığı en iyi kimler sağlar? Kampüsünüzün "rüya ekibini" belirlemek için aşağıdaki pratik yolları kullanabilirsiniz.

Create an internal support team

Bu grup sürece kılavuzluk edecek ve dağıtımın ardından çözümün sürekli başarılı olmasını sağlamak için gerekenleri yapacaktır.

  • The decision maker
    The decision maker provides high-level support, guidance, and sign-off on key decisions and major purchases for your school. This is typically your IT director, your school’s president, or the leader of a sponsoring institution.
  • The budget holder
    The budget holder is an internal or external financial sponsor of the project.
  • Yöneticiler
    Administrators are typically members of your school’s ICT department, and are responsible for managing your solution once it’s been deployed.
  • Advocates
    Advocates will mostly be your teachers and staff, but may include some students. They will own the process of helping new users adopt the solution, and integrate it into their daily activities. Advocates also will be responsible for conducting user training.

Bir dağıtım ekibi oluşturun:

The deployment team provides technical expertise, and will drive the implementation of your solution. Many schools have successfully recruited a mix of internal staff and external partners to assist with everything from conducting the initial evaluation to setting up and managing the transition.

At a number of schools, the following deployment team structure has proved successful:

  • Project Manager
    Project Manager manages the stakeholders and oversees the project from start to finish.
  • Change Manager
    Change Manager drives adoption within the organization.
  • Access Partners
    Access Partners install or upgrade infrastructure to provide Internet access for schools, and help manage their bandwidth and WiFi efficiently. They also provide LAN and WiFi expertise to help clients get the most from their wireless networks. Access partners may include ISPs when schools need a “last-mile” bandwidth setup.
  • Tools Partners
    Tools Partners help schools with the deployment of web tools. Apps deployment specialists – typically experienced IT service companies – assist with the initial diagnostic evaluation, manage the setup of Apps and the transition process, and then provide ongoing support.
  • Skills Partners
    Skills Partners provide training in online skills and Google for Education tools. Additionally, they develop a customized professional development plan to meet your school’s needs.

Doğru kurum dışı iş ortaklarının belirlenmesi de aynı derecede önemlidir (ve genellikle daha zordur). Doğru becerilere sahip ve okulunuzun menfaatlerini en iyi şekilde gözetecek kişilerle işbirliği yapılmasını sağlamak için şunları yapmalısınız:

  • Understand the skills and qualifications you need for your deployment team
    Guide to onboarding partners – Here you’ll find helpful tips on how to bring Google for Education partners onboard.
  • Carefully assess the capabilities of potential candidates
    Partner criteria assessment form template – You can use this sample form to determine if your prospective partner has the capabilities needed to provide your solution.
  • Sign off on the specific services the partner will provide
    Sample SOW for G Suite deployment services – This sample Statement of Work clearly defines the scope of work, and what your expectations are for your partners.

Offer web tools

Offer web tools

Today’s students are increasingly showing a preference for an always-on, always connected environment for work and play. Ideally, your delivery of educational content should reflect that growing preference, with an engaging, digital curriculum.

Your new web tools should be directly relevant to each user’s needs, and practical (as well as hassle-free) for them to employ. The tools should also align with the school’s core processes and existing systems. By working with teachers and staff, including the ICT director, you can address some of your school’s challenges – including the need to perform time-consuming administrative tasks, and grade tests and papers by hand – and show how they can be overcome with automated, efficient web tools.

In many countries, a wide range of local content and resources are already available to universities and schools. By leveraging these web-enabled instructional tools, you can reduce IT costs, help overcome physical barriers to education, and better engage all of your students.

Web tabanlı eğitimin potansiyelini ortaya çıkarın

Dağıtım sırasında dikkat edilmesi gereken bazı noktalar:

  • Deploy web tools in phases
    You don’t have to dive into the deep end immediately; it’s easiest (and wisest) to plan your digital deployment in smaller, more manageable steps. For more information, refer to the technical transition guide
  • Set up a portal for distributing accounts/password
    The distribution of accounts/passwords should be automated and seamless. Many schools create a portal where users can quickly and easily sign up for an Apps account and receive a temporary password.
  • Develop an automated password reset policy
    Users – especially overworked, stressed-out students – can (and do) forget their passwords. The simplest solution is to have all users provide a password recovery email and phone number during the initial activation of their account, so that password reset requests need not be directed to a helpdesk. You can further reduce your helpdesk’s workload by routing the password retrieval process through the portal set up to distribute accounts and passwords (described above).

More and more schools are enabling web-based learning through G Suite. Here are a few case studies highlighting the challenges several schools have faced recently, as well as some of the benefits they have enjoyed:

  • In Bangkok, Thailand, Mattayomwatnairong Schools adopted G Suite for Education to enable web-based learning for their K-12 students. As a result, students were able to continue their education with fewer disruptions, even when schools were closed during such crisis situations as floods or protests. Watch video
  • The Municipality of Vicente López (MVL) is a school district in Buenos Aires, Argentina that provides educational instruction to more than 3,600 students. Prior to adopting a web-based solution, access to content was restricted to on-site computer labs. But now with G Suite, students and teachers can access content anywhere, on any device, enabling them to become active content consumers (and producers). The improved quality of instructional content – combined with more channels for collaboration – engages students, facilitates self-directed study, and makes students more receptive to feedback from their teachers and classmates. Watch video
  • At India’s Birla Institute of Technology and Science (BITS) in Pilani, administrators observed several immediate benefits following the university-wide deployment of G Suite. Their old server had limited storage capacity, which frequently caused emails to bounce back and made communication difficult. But post-deployment of Apps, the university’s enhanced storage capabilities enabled increased academic collaboration while delivering savings in both capital and operational expenditures. University users – especially off-campus students – have benefited from using Apps to facilitate collaboration, particularly the tools that allow them to share video files, record lectures, and present slides. Read case study (PDF)
  • Petra Christian University in Indonesia reduced time and money spent on valuable IT resources with a stable communication platform: G Suite. Their legacy server-based systems had been costly, insecure, and unstable. With every power outage, the on-premise mail servers crashed and required excessive maintenance. Now these resources are deployed by developing internal apps that will continue to improve education at Petra. Read case study (PDF)

For more information on deploying G Suite for Education, refer to the G Suite for Education deployment guide – a step-by-step outline for completing the technical aspects of your deployment. This guide also includes relevant help-center articles and videos.

Çözümünüzü entegre edin

It’s not enough to simply deploy web-based tools. You must make sure they are relevant by integrating them with your school’s day-to-day activities, as well as your third-party software and existing legacy systems. Use Section B of the school engagement due diligence form to help identify core processes to integrate. We recommend connecting G Suite to a Single Sign-On server, so that users can access all internal tools with a single username and password. Many schools also integrate G Suite with learning platforms such as Moodle and Blackbird. For more details, refer to G Suite integration with third-party systems.

These universities have successfully integrated G Suite for Education into their existing educational systems and processes:

  • Université Cadi Ayyad, Morocco, deployed G Suite accounts as their main authentication platform. Students and staff use their Google accounts to access the Internet over the university WiFi. They also use their accounts to access the university intranet, which was built using Google sites and G Suite scripts. Now students can easily access course material, request transcripts, receive their grades, and log onto the university’s eLearning platform.
  • Kenya'daki Jomo Kenyatta University of Agriculture and Technology (JKUAT) ders programlarını, kurs materyallerini, eğiticileri ve araştırmaları yayınlamak için Posta, Takvim ve Drive'ı kullanarak üniversite hizmetlerinde bir dönüşüm yarattı. Ayrıca, kullanıcı isteklerini ve yetkilendirmelerini de Google Formlar ile yönettiler. Örnek olayı okuyun (PDF)
  • Nijerya'daki Ladoke Akintola University of Technology bordro, kurs kaydı ve test sonuçlarının teslim edilmesi de dahil tüm yönetim görevlerini Google Apps'la bütünleştirdi. Üniversite ayrıca tüm işlemlerin, etkinliklerin ve çıktıların artık tamamen dijital hale geldiği bir "kağıtsız yönetim" modeline geçti. Google Apps entegrasyonuyla artık çevrimiçi öğrenim de mümkün hale geldi. Örnek olayı okuyun (PDF)

Our process integration with G Suite for Education document outlines other ways in which Apps have been used successfully. For custom integration of your solution with our APIs, please visit the G Suite API website.

Manage change

Manage change

Becerileri geliştirme

BT ekibi oluşturmanızın tek amacı içeriğin web'e taşınmasını sağlamak değildir. Bu geçişin mümkün olabilmesi için okulun tüm paydaşlarının dijital araçları rahat kullanabilmesi ve bu araçlara aşina olması gerekir.

  • Yöneticiler
    Administrators should be actively involved in the initial setup of the web tools, so they’ll have the ability to troubleshoot any problems that may arise. Once the solution has been deployed, this group should receive training on provisioning and managing accounts. Visit the G Suite Support Site for more details.
  • Users/trainers
    Users/Trainers will build excitement by demonstrating how the products can be used (and the advantages of doing so). As dedicated trainers, they will drive the adoption of the new solution. Check out the Google for Education Learning Center for training resources.
  • All other constituents
    All Other Constituents can be ready to offer training on basic web skills as needed with Google Web Academy, a program that provides educational resources and certifications to students and professionals.

Yüz yüze eğitim verecek sertifikalı bir eğitmen bulmak için Eğitim Eğitmeni Dizini sitesini ziyaret edin. Nasıl Google Eğitmeni ve Eğitim Eğitmeni olunacağını öğrenmek için Öğrenim Merkezi'ni ziyaret edin.

Herkesle paylaşın

Success breeds success – and your school’s will continue to inspire your faculty and staff, as well as other teams at other schools. Don’t be shy about sharing what worked (and what didn’t).

Here’s how innovative schools have promoted their move to a cloud-based education:

  • Hosting a rollout event
    Many schools that launched G Suite for Education have hosted a “Go Google” event. Designed to encourage student sign-ups and continued use, the itinerary consists of discussions highlighting why the school decided to go Google, and the benefits the school expects to see post-transition.

    To get you started, here’s a sample schedule of an event.
  • Değişikliği basın bültenleri ve e-posta dizileri gibi çeşitli okul iletişim kanalları üzerinden tanıtma.

Google'ı kampüsünüzde ve topluluk genelinde tanıtmanıza yardımcı olacak logolar ve iletişim şablonları için değişiklik yönetimi kılavuzumuza bakın.

Çözümü yönetin

Tebrikler! Çevrimiçi eğitim ortamına geçişi başarıyla başlattınız, bu öyle kolay bir iş değil. Ama önünüzde önemli bir zorluk daha var: çizdiğiniz yolun diğerleri için de net ve erişilebilir olmasını sağlamak. Dinamik eğitim ve öğretimi şu şekilde sürdürmeye devam edebilirsiniz:

  • Hem yakaladığınız ivmeyi korumak, hem de avantajları en üst düzeye çıkarmak için web tabanlı araçları okulunuzdaki sistemlere entegre etmenin yeni yollarını tanımlayarak:
    • KPI'ları okulunuzun kendi gereksinimlerine ve hedeflerine uygun hale getirin
    • Kullanımı sürekli olarak izleyin
    • BT ekibiniz, personel, öğretim üyeleri ve öğrenciler için sürekli eğitimler düzenleyin
    • Kullanıcıların çevrimiçi yerel içeriği bulabilmesini ve takip edebilmesini sağlayın
  • Eşdüzeyler arası öğrenme ve beceri paylaşımı için kullanıcı toplulukları ve forumlar oluşturarak:
    • Web tabanlı eğitimin avantajlarının anlaşılması ve bazı temel becerilerin edinilmesi için çevredeki okullarla, velilerle ve diğer kişilerle çevrimdışı topluluk etkinlikleri düzenleyin
    • Paylaşım ve tartışmalar için çevrimiçi forumlar oluşturun
    • Web aracı kullanımının artması ve Google for Education topluluğunun büyümesi için topluluk kanallarını ve kaynaklarını tanımlayın. Google for Education'la ilgili topluluk programları hakkında daha fazla bilgi için bkz. edu.google.com/resources/programs/
  • Uzun vadeli başarıyı mümkün kılmak için performansı izleyerek:
    • Kullanım sıklığını arttırmak için etkin kullanıcılarınızın yüzdesini belirleyin.
    • For G Suite, look at the total number of Apps licenses vs. the number of 30-day active Apps licenses. An analysis is available on the “user behavior reports” of the admin console dashboard.
    • Çevrimiçi araçlarınızın sınav sonuçları ve toplam akademik başarı üzerindeki etkisini dikkatle değerlendirin. Ve bu bilgileri de herkesle paylaşın!